Friday, April 20, 2012

Personal dan Profesionalisma

Jam 3.10 pm (waktu kerja). Masa untuk saya membincangkan isu personal dan profesionalisma di kalangan pensyarah. Persoalannya, apa perlunya konsep profesionalima dalam kehidupan di tempat kerja? Mari kita fikir dan renungkan.

Merujuk kepada Kamus Dewan Edisi Keempat, http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=kemampuan&d=10 (3.15pm), profesionalisme bermaksud sifat-sifat (kemampuan, kemahiran, cara pelaksanaan sesuatu dll) sebagaimana yg sewajarnya terdapat pd atau dilakukan oleh seorang profesional.

Apakah sifat-sifat yang sewajarnya dimiliki oleh seorang pensyarah dalam mengendalikan situasi yang memungkinkan mereka dianggap tidak profesional? Contoh yang ingin saya kongsikan bersama pembaca ialah berkenaan sikap pensyarah dalam konflik hubungannya dengan majikan dan hubungannya dengan anak yang menjadi mahasiswa/i di tempat kerja.

Bercakap tentang kemampuan, kemahiran, cara pelaksanaan dan sebagainya, saya terfikir bagaimana seseorang pensyarah dalam menghayati ciri-ciri profesionalisma apabila berhadapan dengan kes melibatkan anak sendiri. Contoh kegagalan ini seperti menyalahkan pensyarah yang menegur/mengadu tentang sikap anak, memenangkan anak tatkala pensyarah melaporkan kejadian ponteng kelas dan sebagainya.

Saya tidak menafikan, sifat seorang ibu itu akan membela anaknya dalam apa jua keadaan tetapi, seorang ibu yang bekerjaya dan cerdik pula perlu lebih peka dengan tanggungjawab besar yang digalas sebagai seorang pensyarah. Sekiranya konflik yang berlaku menyebabkan ia menjejaskan sifat profesionalisma pensyarah, maka perlu difikirkan cara paling baik untuk tidak terjerumus dalam konflik sebegini.

Ini kerana, adalah tidak adil menyalahkan pensyarah yang cuba menegur dan memperbaiki kesilapan anak semata-mata dia adalah anak kita, betul bukan? Saya percaya dan yakin, anak adalah dugaan kepada Ibu-Bapa selain menjadi cahaya kepada mata dan permata dalam kehidupan. Oleh yang demikian, seseorang pensyarah yang mempunyai anak perlu memikirkan bagaimana untuk tidak terjebak dalam konflik ini dan tidak terlalu bangga dengan anak sehingga sanggup mengorbankan profesionalisma sebagai seorang pensyarah.

Anak dan Anak-Anak Bangsa adalah Permata Negara

No comments: